Cyklister brukar sägas vara gramjägare. De mer extrema borrar hål i kugghjulen till framväxeln för att på så sätt få ner vikten, och de vet för det mesta hur mycket deras sadlar väger, ner på grammet. Det här gäller framför allt inte professionella cyklister som Lance Armstrong och Thor Hushovd, de cyklar om de flesta även på en gammal militärcykel med rostig kedja, och dessutom har de tekniker som kan finkalibrera cyklarna. Det är snarare vardagsmotionärer med lite för mycket pengar att lägga på sin hobby som pratar gram. Och knarklangare, naturligtvis.

Men det finns andra områden där vikten spelar roll, och där invägningar kan ske flera dagar om dagen. Vi pratar om rally. Det gäller därför att ha full koll på sin fordonsvåg, eftersom det är det enda sättet att veta vad fordonet väger. I rally kär man på vägar genom terrängen, och det gäller att bilen håller för alla påfrestningar som den kan utrustas för. Samtidigt får bilen inte bli för tung, eftersom den då riskerar att fastna i leran vid dåligt väder. Det gäller att balansera mellan dessa två poler, och det finns ett flertal olika skolor. Ingen förare kör dock med samma vikt i en regnvåt värmländsk skog och i Sahara.