Vinterdäck är som dess namn tydligt syftar till endast tillåtna att köra med vintertid under de restriktioner och parametrar som lagen utrönar – men en oroande trend bland svenskarna är att köra med dessa däck året om, och nu gör poliserna däckrazzior på vägarna för att få fatt i dessa lagbrytare!

16019-dangerous-tread-wearAtt fixa däcken på bilen tar inte långt tid och hjälp finns att få på olika däckfirmor och verkstäder. Men trots det så är det flertalet svenskar som struntar i däckbytet under vinter och sommar – och fortsätter köra med sina vinterdäck året om. Men det är något som polisen nu arbetar hårt för att få stopp på. De har nämligen valt att satsa på att göra rena däckrazzior på de svenska vägarna.

Så ska de få fast bilister med fel däck på bilen

Nu under september börjar polisen med sina däckrazzior i svenska trafiken, rapporterar bland annat Expressen, och anledningen är att få stopp på den allt mer ökande användningen av de dubbfria vinterdäcken på sommarväglag. För än är det inte tillåtet att köra med vinterdäck, sommardäck ska det vara. Varför då? Anledningen är faktiskt din säkerhet. Ett par vinterdäck som körs med på sommarväglag har en mycket sämre bromssträcka än vad sommardäck har på samma sträcka – och det kan vara skillnaden mellan liv och död. Att få fatt i dessa bilister som kör med fel däck är alltså ett sätt att rädda liv på, och det är inte första gången som man använder sig av just razzia-metoden.

Däckrazzia kommer från Finland

17764503-continental-ice-contact-2Ursprungligen är tanken om att hålla däckrazzior något som kommer från Finland som man testade redan 1997 efter att man sett flera studier där däckens inverkan däck hade vid en olycka. Vad man då valde att göra är att stoppa bilister vars däck var olämpliga däck eller slitna däck och däck med dåligt lufttryck. Resultatet de fick av denna razzia blev väldigt lyckat och man valde att fortsätta med dessa, och det är alltså av dem som svenska polisen nu fått inspirationen att testa detta vilket är något man genomfört från och till sedan 2004.

Så genomförs en däckrazzia:

  1. Polisen sätter upp en vanlig trafikkontroll
  2. I denna kontrollerar man både körkort- och nykterhet samt om föraren ger tillstånd så kontrolleras även bilens skick och framförallt då däcken.
  3. Däcken kolas av en däckspecialist som mäter både mönsterdjup och lufttryck.
  4. Man ger information om varför detta är viktigt att ha till föraren samt ställer en del frågor och berättar om bilens befintliga däcks energimärkning.
  5. När däckbesiktningen avslutas så får föraren en nyckelring som denne kan använda för att mäta mönsterdjupet med, en blankett där det uppmätta mönsterdjup står samt vilket lufttryck däck haft och får ett informationsblad.
  6. Om däcken inte möter kraven utfärdas böter och eventuellt körförbud beroende på hur stort fel man funnit.